koffie met aardbeien - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Sybren Velde - WaarBenJij.nu koffie met aardbeien - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Sybren Velde - WaarBenJij.nu

koffie met aardbeien

Door: Sybren

Blijf op de hoogte en volg Sybren

15 Januari 2013 | Vietnam, Ðà Lạt

Zaterdag ben ik naar Buon Ma Thuot gereden. Dit wordt ook wel de koffiehoofdstad van Vietnam genoemd. De uitzichten vanaf de weg waren inderdaad compleet anders dan ik gewend was, groene rijstvelden maakten plaats voor bruine zandvlaktes. Maar hoe dichter ik in de buurt van Buon Ma Thuot kwam, hoe meer koffieplantages er op deze zandvlaktes waren.

Ongeveer 40 kilometer ten noord-westen van Buon Ma Thuot ligt het grootste nationaal park van Vietnam. Dit grenst aan een ander nationaal park in Cambodia en vormt samen het grootste natuurpark van zuidoost Azië. Helaas blijken er maar weinig touroperators bereid te zijn een tour naar dit park te organiseren. In plaats daarvan bezoek ik twee watervallen.

De eerste waterval is de Dray Sap waterval. De entreeprijs is inmiddels 50% gestegen ten opzichte van de informatie die mijn lonely planet verschafte, maar ik krijg nu wel een gratis kopje koffie! Vanaf de Dray Sap waterval loopt er een brug naar de Dray Nur waterval, voor deze brug staat een vervelende meneer die mij verteld dat ik nog een keer entree moet betalen om ook deze waterval te mogen bekijken.

Eenmaal bij de Dray Nur waterval aangekomen zie ik even verderop een olifant staan. Ik besluit de olifant van wat dichterbij te bekijken. Hiervoor moet ik eerst weer het paadje terug de jungle in. Als ik dan richting de olifant loop valt mijn oog ineens op een spinnenweb, nog geen vijf centimeter voor mijn neus. Ik besluit eerst een stapje terug te doen en dan voorzichtig omhoog te kijken. Boven mijn hoofd bevind zich een spin die flink op weg is net zo groot te worden als de olifant. Ik ben in ieder geval erg blij dat ik het spinnenweb net op tijd zag, ook spinnen kunnen hier gevaarlijk zijn!

's Middags rij ik door naar het Lak meer. Dit is het grootste meer in de centrale hooglanden. Hier begint de omgeving dan ook weer wat groener te worden, en wordt er weer rijst verbouwd! Ik slaap die nacht in een homestay, maar helaas is er niemand thuis.

Maandag rij ik dan door naar Dalat, dit is de hoofdstad van de romantiek! Idyllisch in de bergen gelegen met een eigen Eiffeltoren! En naast romantiek staat Dalat ook bekend om het klimaat, dat uitermate geschikt is voor het verbouwen van aardbeien, spinazie en andere (voor Vietnam) exotische gewassen.
Vandaag heb ik het crazy house bezocht. Dit staat op de lijst met de 10 raarste gebouwen ter wereld. Het is een project van een locale architecte die de mens dichter bij de natuur wil brengen. Het huis is dan ook gebaseerd op bomen, met 'takken' als loopbruggen tussen de verschillende kamers.

Daarna bezoek ik ook nog het 3e paleis van Dalat. Dit was ooit het zomerpaleis van Bao Dai (voormalig president van Vietnam). Het huis is bijna helemaal in de originele staat gebleven wat een erg interessante kijk op het leven van een royalty in de 70'er jaren geeft. Morgen rij ik dan door over een van de mooiste wegen van Zuid-Vietnam naar Nha Trang. Dit is (voor zover ik het begrepen heb) een klein stukje Rusland in Vietnam, omdat de vele resorts die de kust rijk is in het bezit zijn van de russen. Ik ben benieuwd of ik mijn Russisch ook nog een beetje kan oefenen.. (ohja, en het weerbericht voor Nha Trang is regen, maar ik geloof dat dat beter is dan het Nederlandse weer?)

  • 16 Januari 2013 - 22:16

    Toos Van Dijk:

    Hoi Sybren,

    Hoorde van Roel en Jocé hoe het met gaat.

    Wat mooi Sybren wat je doet en hoe het je doet..
    Wens je alle goeds toe en een heel fijne tijd verder.

    Hier staat de ijsbaan klaar en denken aan jouw.

    XX Toos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ðà Lạt

Sybren

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 40775

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2014 - 05 September 2014

India

27 Oktober 2012 - 01 Januari 2013

Dé reis

07 Juli 2012 - 11 September 2012

werken in Italië

Landen bezocht: