happy new year! - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Sybren Velde - WaarBenJij.nu happy new year! - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Sybren Velde - WaarBenJij.nu

happy new year!

Door: sybren

Blijf op de hoogte en volg Sybren

01 Januari 2013 | Vietnam, Ðảo Cát Bà

Allereerst wil ik iedereen die dit leest een heel erg fijn, gezond en reislustig 2013 wensen! Mijn 2012 was wat korter dan die van de meeste anderen vanwege een tijdsverschil en ik heb zelfs twee keer nieuw jaar gevierd maar daarover later meer..

Woensdag ben ik naar het Ba Be nationaal park gereden. Ba Be betekend eigenlijk drie meren. Dat is dan ook het centrum van het park. De rest van het park bestaat uit regenwoud en verschillende bergvolkeren. Mijn ‘hotel’ hier is een homestay bij een grote familie. Traditiegetrouw wonen de ouders van de vader in hetzelfde huis, daarnaast zijn er heel veel kinderen en mensen die willekeurig binnen komen en gaan. Bijna niemand spreekt hier Engels maar desondanks is het erg gezellig. Omdat opa het zielig vind als ik alleen moet eten mag (moet) ik mee-eten met de familie. Mijn kerstdiner bestaat dan uit veel verschillende gerechten verspreid in verschillende schaaltjes op het vloerkleed.

Donderdag besteed ik aan een kleine verkenning van het park en relaxen. Als ’s avonds een groep toeristen arriveert heb ik eindelijk iemand om mee te praten. Niet alleen de toeristen spreken Engels maar ook hun gids kan mij nu tijdens het eten (weer met de familie) wat dingen uitleggen. Vrijdag rijd ik dan naar Lang Son. Deze stad is niet echt een bestemming, hoewel ik de volgende morgen ontdek dat de plaatselijke markt gigantisch is. Na de markt te hebben verkend rijd ik dan ook door naar Van Don. Dit is een eiland in de Bai tu long baai, een baai ten noorden van de Halong baai. De baai zou ongeveer hetzelfde moeten zijn als de Halong baai maar dan zonder de toeristen. Dit laatste blijkt te kloppen want de meeste hotels zijn dicht omdat het winter is. Gelukkig is de plaatselijke bevolking erg vriendelijk. Zondag neem ik de veerboot naar Quan Lan, dit eiland blijkt echter nog saaier te zijn dan Van Don. Het ging me dan ook meer om de boottocht die erg mooi was tussen de eilandjes door.

Oudjaarsdag verlaat ik Van Don voor het toeristische Cat Ba. Dit is een eiland in de Halong baai. Al snel blijkt het verschil duidelijk, voor het eerst sinds twee weken ben ik geen toeristische attractie meer voor de plaatselijke bevolking.

’s Avonds besloot ik toch maar even de straat op te gaan om het nieuwe jaar niet alleen in te luiden. Helaas blijken de meeste toeristen die de jaarwisseling hier vieren dit heel romantisch met hun geliefde doen. Ik krijg dan ook verschillende aanbiedingen voor een massage en andere dingen, deze besluit ik maar af te slaan. Na de hoofdstraat twee keer doorgelopen te zijn heb ik nog ongeveer anderhalf uur de tijd om iemand te ontmoeten of ik moet de jaarwisseling op straat tussen de ratten vieren. Gelukkig staat voor een kroeg aan het einde van de straat een vrolijke Oostenrijker naar mij te zwaaien. De gasten in deze kroeg (of eigenlijk voor deze kroeg) blijken voornamelijk bemanningsleden van een zeeschip te zijn. De kapitein geeft mij dan ook al snel een biertje (mijn eerste Heineken in Azië) en ik besluit om hier te blijven.

Om elf uur vieren we nieuwjaar omdat het dan al nieuwjaar is in Singapore, waar de rederij van het schip zich bevind. Om twaalf uur doen we het dan nog een keer over. Naast dat 12 uur het begin is van het nieuwe jaar is het ook de sluitingstijd van de kroeg. De zeelieden gaan naar bed (die moeten om half vier weer op) en ik blijf met een paar toeristen over. We doen een kleine kroegentocht in Cat ba en om vier uur worden we uit de laatste kroeg gegooid.

Nu begon het spannendste gedeelte van het nieuwe jaar, officieel moeten hotels in Vietnam om 12 uur sluiten en mag je er niet meer in. Ik had voordat ik weg ging gevraagd of het oké was als ik later terug kwam, deze vraag werd beantwoord met een blij “HAPPY NEW YEAR!” en een glaasje wodka. Om vier uur kwam ik dan ook voor een dichte deur bij mijn hotel te staan. Na wat gebonk op de deur volgde er geen reactie. Twee uur later zou het hotel opengaan dus zo lang hoefde ik niet te wachten maar na nog wat geklop op de deur werd er gelukkig open gedaan. Zo kon ik mijn eerste nacht van 2013 toch nog in een bed doorbrengen.

  • 01 Januari 2013 - 11:45

    Klaas Van Der Molen:

    Hoi sybren,

    Wij wensen jou ook een voorspoedig 2013 toe en nog veel reis plezier.
    Je verslagen zijn mooi wel een hele belevenis.
    Veel plezier de komende tijd en tot ziens in Nederland.


    Groeten,
    Hielke Froukje en Klaas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ðảo Cát Bà

Sybren

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 40783

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2014 - 05 September 2014

India

27 Oktober 2012 - 01 Januari 2013

Dé reis

07 Juli 2012 - 11 September 2012

werken in Italië

Landen bezocht: