Hoogte en dieptepunten - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Sybren Velde - WaarBenJij.nu Hoogte en dieptepunten - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Sybren Velde - WaarBenJij.nu

Hoogte en dieptepunten

Door: Sybren

Blijf op de hoogte en volg Sybren

08 Februari 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Zaterdag rij ik door naar Battambang. Een plaats die niet erg veel bijzonders te bieden heeft voor een toerist behalve wat oude koloniale architectuur. Zondag rij ik dan ook naar een tempel in de buurt. Op zich is dit ook geen bijzondere tempel, alleen de locatie is erg bijzonder, de tempel staat namelijk boven op een berg en bied daardoor een erg mooi uitzicht. Na een behoorlijke klim kom ik dan ook aan op een mooie fotolocatie. Helaas blijkt mijn camera het weer eens begeven te hebben wat enigszins de pret bederft.

Bovenop de berg blijken ook nog een aantal grotten te zijn. Een van deze grotten werd tijdens het Khmer rouge regime gebruikt als executiegrot. Vanaf een gat boven in de grot werden de mensen naar beneden gegooid, zo'n 10 meter de diepte in. Beneden in de grot is dan ook een klein 'altaar' met daarin allemaal botten en schedels.

De volgende dag rij ik verder door naar het noorden. De eerste zeventig kilometer nog over een geasfalteerde weg en daarna over hobbelige zandweg die in deze droogte erg veel stuifzand oplevert. Ik bezoek de tempels van banteay Chhmar. Deze tempels (ruïnes) zijn zo'n duizend jaar oud en gebouwd toen Cambodja een van de machtigste landen van zuidoost Azië was.

Dinsdag breng ik een bezoek aan historisch dieptepunt van Cambodia. Het dorpje Anlong Veng was een van de laatste gebieden die nog in de handen van het Khmer rouge regime was. Uiteindelijk is Pol Pot hier dan ook gecremeerd. Ik bezoek zijn graf, dat uit niks meer bestaat dan een afdakje en wat vergane bloemetjes. Hoewel de mening verdedigbaar is dat zelfs dit te veel is voor het graf van Pol Pot.

Na het graf van Pol Pot bezoek ik nog het huis van Ta Mok, de eenbenige generaal van het regime. Ook dit is niet erg bijzonder, het meeste is al lang geleden geplunderd door zijn oude soldaten.

Woensdag bezoek ik dan weer een van de hoogtepunten van Cambodia! de tempels van Koh Ker (wat overigens onmogelijk is om uit te spreken). Dit stadje was de hoofdstad van 928 tot 942. Inmiddels zijn de meeste oude tempels half overgenomen door de natuur. Alle oude huizen zijn inmiddels verteerd, omdat steen een privilege was voor de goden en de mensen in houten huizen woonden. Na wat rondgestruind te hebben door de oude ruïnes rij ik door naar Siem Reap.

Siem Reap is misschien wel de meest toeristische stad van Cambodja. Dit komt vooral omdat het de poort naar Angkor is. Deze oude hoofdstad van Cambodja huis onder andere het grootste religieuze gebouw ter wereld. Daarnaast zijn er verschillende films opgenomen in de door de natuur overgenomen tempels. Vanavond heb ik al een voorproefje genomen van Angkor wat (het grootste religieuze gebouw ter wereld) en morgen ga ik verder met het verkennen van de stad die al een miljoen inwoners ha toen Londen er nog maar vijftig duizend had.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Sybren

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 40857

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2014 - 05 September 2014

India

27 Oktober 2012 - 01 Januari 2013

Dé reis

07 Juli 2012 - 11 September 2012

werken in Italië

Landen bezocht: