Kampuchea! - Reisverslag uit Pursat, Cambodja van Sybren Velde - WaarBenJij.nu Kampuchea! - Reisverslag uit Pursat, Cambodja van Sybren Velde - WaarBenJij.nu

Kampuchea!

Door: Sybren

Blijf op de hoogte en volg Sybren

01 Februari 2013 | Cambodja, Pursat

Vanaf Ha Tien rij ik 5 kilometer naar het westen. Hier houd Vietnam op en begint Cambodja! Na een gigantische poort van de douane van Vietnam kom je door een stukje niemandsland. Deze strook van ongeveer 500 meter is volgebouwd met casino's omdat gokken in beide landen verboden is. Dan wordt ik teruggefloten door een politieagent omdat ik het hokje van de douane van Cambodja over het hoofd zie.

Ik rij door naar Sihanoukville. Dit is nog een hele prestatie omdat ik nog geen Riel (de plaatselijke geldeenheid) heb en deze 160 kilometer zo'n beetje de actieradius van mijn motor bedraagt. De volgende dag blijkt dat de prijzen van benzine dan wel in Riel aangegeven staat op de borden, op de pomp zelf staat de prijs in dollars. Zoals zo'n beetje alles hier, Cambodja heeft twee geldeenheden, de Riel en de dollar. Voor kleine bedragen gebruik je de Riel en voor iets hogere bedragen de dollar. Dit is ook best logisch aangezien het meest waardevolle briefje 10.000 Riel is, 2 euro.

Als ik Sihanoukville binnenrijd wordt ik aan de kant gezet door de politie. Hier moet ik aan een tafeltje gaan zitten bij de enige agent die een klein beetje Engels praat. Het blijkt dat het in Cambodja illegaal is om zonder spiegels te rijden dus een paar dollar lichter mag ik weer verder.

Twee dagen later rijd ik (met spiegels, wat toch echt een stuk minder cool is) bijna precies dezelfde weg terug omdat ik voorbij Bokor ben gereden. Dit is een stadje dat de Fransen bovenop een berg hebben gebouwd om de hitte van Phnom Penh te ontsnappen. Na de Fransen hebben ook de Khmer Rouge en Vietnam hier nog het een ander uitgevochten omdat het een erg strategisch plek is vanwege het uitzicht. Na de tijd van het Khmer rouge regime is de stad verlaten en is het een spookstad geworden.

Totdat de overheid het gebied voor 99 jaar heeft verhuurd aan een grote hotelketen. In totaal is er voor één miljard dollar geïnvesteerd. Het oude hotel wordt opgeknapt en er worden nieuwe hotels en casino's (gokken is voor buitenlandse toeristen wel toegestaan) gebouwd. Het resultaat is dat alleen de kerk nog in 'spookstaat' verkeerd en de rest één grote bouwplaats is.

gisteren reed ik door naar de hoofdstad, Phnom Penh. Het is verschrikkelijk druk in de stad. Ook valt het enigszins op dat er videocamera's en soldaten/ME-ers verspreid staan door het centrum. Na wat rondvragen kom ik erachter dat er de volgende dag (vandaag) de uitvaartplechtigheid van president Sihannouk is.

Vannochtend ben ik dus vroeg opgestaan en stond ik samen duizenden andere mensen te wachten op de optocht. Na een half uurtje kwamen de eerste vlagdragers eraan. Het volgende uur werd afgewisseld met orkesten en soldaten die bloemen droegen. Hierna kwam de wagen met de kist en daarna kwamen nog meer soldaten. Erg indrukwekkend om te zien hoe het volk rouwt om de dood van de oud president. Daarnaast ook erg leerzaam om te zien hoeveel mannen in uniformen Cambodja eigenlijk heeft. Er liepen duizenden mee in de optocht.

Na de optocht ben ik doorgereden richting het noorden. Phnom Penh is een vrij kleine stad en ik bevond me al snel op het platteland. Op aanraden van de eigenaar van het 'bikerscafé' van Phnom Penh (soort van Hell's Angels) ben ik eerst nar het westen gegaan, dat is namelijk interessanter dan het oosten. Dan kan ik altijd nog zien of ik daarheen ga, mits ik tijd heb.

• 03 Februari 2013 - 19:58

Marianne Van Der Harst:

Hoi Sybren

In de Klokkenstoel lazen we dat je deze reis aan het maken bent! Wat een avontuur!!! Ik heb je verslagen gelezen en vind het allemaal maar spannend!! Deze reis is een mooie bagage voor de toekomst, zo'n reis vergeet je nooit. Succes met de reis en ik zal je verhalen blijven volgen!
    Geniet ervan!!

Marianne van der Harst