Back on the Mekong - Reisverslag uit Hà Tiên, Vietnam van Sybren Velde - WaarBenJij.nu Back on the Mekong - Reisverslag uit Hà Tiên, Vietnam van Sybren Velde - WaarBenJij.nu

Back on the Mekong

Door: Sybren

Blijf op de hoogte en volg Sybren

27 Januari 2013 | Vietnam, Hà Tiên

Als ik Ho Chi Minh stad wil verlaten blijkt mijn was nog niet gewassen te zijn en moet ik nog een dag wachten. Enigszins teleurgesteld ga ik in het park zitten waar ik al snel wordt aangesproken door een motortaxi. Hij wil me graag naar Chinatown brengen. Ik bedank hem vriendelijk voor het aanbod maar bedenk dat Chinatown wel een leuke bestemming is voor die dag. Zo ver komt het uiteindelijk toch niet, ik strand ergens in een parkje midden in Saigon waar ik geniet van het Vietnameze leven, toekijk hoe een paar schoolkinderen en dansje oefenen en verder helemaal niks doe, ook wel eens fijn!

Die avond ga ik weer naar het park tegenover mijn hotel om een student te ontmoeten. Helaas blijkt dat meer toeristen op dit idee zijn gekomen en de voorraad studenten deze avond beperkt is. Uiteindelijk kan ik mijn eigen Engels toch nog oefenen met een kamergenoot en een vriend van hem.

De volgende morgen kan ik dan eindelijk vertrekken! Hoewel het al tegen de middag loopt omdat ik eerst nog veel te lang met mijn Vlaamse kamergenoot praat (in het Engels). Helaas blijkt de Mekong Delta nog overbevolkter dan de rest van Vietnam wat ervoor zorgt dat de weg erg druk is en het uitzicht lelijk.

Als ik in Vinh Long aankom wordt ik aangesproken door iemand die mij een homestay aanbied. Aangezien ik dit toch al van plan was neem ik de veerboot naar de andere kant van de rivier en waan mij in een oase van rust. De wegen lijken hier meer op bospaadjes en alle kinderen zwaaien vriendelijk.

De volgende morgen besluit ik dan ook om helemaal naar het Oosten te rijden over dit eiland. Dit is een van de mooiste wegen in de Mekong delta, en het was inderdaad een stuk mooier dan de dag ervoor. Ik neem de veerboot naar Tra Vinh om vanaf daar weer helemaal naar het westen te rijden naar Can Tho. Ongeveer rij ik deze dag 170 kilometer, wat 140 kilometer langer is dan de kortste weg.

De volgende morgen moet ik vroeg op want om 5.30 staat mijn gids klaar voor een boottocht over de Mekong. Het leven in Can Tho begint al behoorlijk op gang te komen (iedereen voelt de neiging om midden in de nacht te gaan sporten) en het is erg relaxed om dit vanaf het water te zien. Na ongeveer anderhalf uur varen leggen we aan en wordt ik zoetgehouden met garnalen en armbandjes die de gids maakt van een soort riet.

Even later komen een Fransman en zijn Thaise vrouw aanzetten, ze stappen ook in de boot. De boottocht voert nog langs een floating market (de grootste van Mekong Delta) een mangrove forest en een andere floating market (met kleinere boten en grotere chaos).

Vandaag ben ik naar Ha Tien gereden, een vissersplaatsje aan de rand van de Mekong delta. Als ik even over straat loop wordt ik al snel geroepen door twee oude mannen. De ene blijkt redelijk Engels te spreken en hij verteld me dat het een lelijke stad is maar dat het eiland vlakbij (Phu Quoc) erg mooi is. Ondertussen komen ook een paar meisjes aangefietst die mij erg interessant vinden. Ik word grondig geïnspecteerd en al snel staat er een kleine groep kinderen voor mij. Volgens de oude man zeggen de meisjes (die geen Engels spreken) dat ik erg knap ben. Ik probeer zijn gratis datingservice toch maar af te slaan. Tevergeefs probeer ik van onderwerp te switchen naar Cambodia, want dat is waar ik morgen heen ga!

  • 27 Januari 2013 - 23:08

    Toos:

    Hoi Sybren,

    Hier was gister een andere tocht, de greppeltocht ook leuk!

    Ik vind dat je ons erg mee laat genieten van je reis, ik geniet ervan.

    Sybren waar ik zo benieuwd naar ben: Hoe zie jouw bagage eruit?

    Misschien heb ik te weinig foto's gezien hoor en natuurlijk hoef je het niet te laten zien.
    Vraag me af hoe je dat doet als je zo lang op reis bent. Weet natuurlijk wel dat je je was laat doen.

    Maar wat heb je nou bij je?

    XX Toos

  • 28 Januari 2013 - 01:43

    Sybren Van Der Velde:

    Hoi Toos,
    Ik dacht dat ik een foto had geüpload met mijn bagage achterop mijn motor maar deze kan ik niet meer vinden. Ik heb gewoon een backpack mee met daarin vooral kleren, maar ook een extra helm, héél veel opladers en een heleboel pillen. Ik heb mensen ontmoet die met alleen een schoolrugzak reizen maar ook twee meisjes die allebei een gigantische koffer hadden en ook nog beide een backpack.

    Sybren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hà Tiên

Sybren

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 40778

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2014 - 05 September 2014

India

27 Oktober 2012 - 01 Januari 2013

Dé reis

07 Juli 2012 - 11 September 2012

werken in Italië

Landen bezocht: